کد مطلب:148601 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:131

مقام ارجمند حضرت عباس در بهشت
امام سجاد علیه السلام روزی به عبیدالله پسر عباس نگاه كرد و به یاد عباس افتاد و بی اختیار اشك ریخت و فرمود: «روزی سخت تر از احد بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نگذشت، آن حضرت در این روز با شهادت حمزه شیر خدا و شیر رسول خدا صلی الله علیه و آله روبرو شد و پس از آن روز سختی، روز موته بود كه پیامبر صلی الله علیه و آله با شهادت جعفر طیار علیه السلام روبرو شد، ولی هیچ روزی به سختی روز شهادت حسین علیه السلام نیست كه سی هزار مرد او را محاصره كرده كه گمان می كردند از امت اسلامند... سپس فرمود: خدا رحمت كند عمویم عباس را كه حفظ برادر را بر جان خود مقدم داشت و جانش را فدای او كرد تا حدی كه دو دستش جدا شد، خداوند عوض آن، دو بال در بهشت به او می دهد كه همچون جعفر طیار با فرشتگان در فضای بهشت به پرواز درمی آید و از برای عباس در روز قیامت مقامی آن چنان با شكوه است كه همه ی شهیدان از دیدن آن مقام حسرت می برند.» [1] .


در زیارت ناحیه ی مقدسه، امام هادی علیه السلام خطاب به عباس علیه السلام چنین می فرماید:

«سلام بر ابوالفضل العباس فرزند امیر مؤمنان: 1- آنكه فدای برادرش شد. 2- دنیا را وسیله ی آخرت قرار داد. 3- نگهبان 4- تلاشگر 5- و سقا و آب آور بود و آنكه دو دستش قطع گردید، خداوند قاتلانش یزید بن رقاد و حكیم بن طفیل را لعنت كند.» [2] .


[1] «ان للعباس عندالله تعالي منزلة يغبطه بها جميع الشهداء يوم القيامة» - بحار، ج 44، ص 298 و ج 45، ص 39 تا 42 - سفينةالبحار ج 2، ص 155- منتخب التواريخ، ص 257.

[2] بحار، ج 45، ص 66.